måndag 2 februari 2009

Smakisar

Man kan ju undra hur det har gått med Albins mat. Han började för snart en månad sen med lite gröt och morot. Han verkligen älskar maten och nu äter han gröt två gånger om dagen och morot, palsternacka och potatis till kvällsmat. I lördags fick han smaka lite saft från ett päron och det var smaskens. :) Igår fick han lite katrinplommon till gröten och det var oxå väldigt uppskattat. Läste lite på katrinplommon burken och den innehöll bara 40% katrinplommon, resten var risnågonting och vatten. Bestämde mig för att testa göra egen puré kan ju inte vara så svårt. Så idag när ajg var i affären köpte jag katrinplommon, purén får jag göra imorgon för de skulle tydligen ligga i blöt över natten. Tror det blir bra. Fick ett litet ryck när jag var i affären och köpte även hem fryst mango och hallon/blåbär. Så idag har jag gjort mango puré som Albin ska få till efterätt eller som mellanmål och hallon/blåbär/björnbärs puré som han ska få ha på gröten. Vi fick ett jätte bra häfte om samkportioner av bvc, den har jag läst mycket noga innan jag vågat mig på något.

Idag har/ska Albin äta:
  • Ersättning 180ml (frukost 07.30)
  • Liten (1 msk) smakportion gröt med katrinplommon puré, vatten (mellanmål 10.00).
  • Stor (2 msk) smakportion gröt med ersättning 120 ml (lunch 13.30)
  • Ersättning 120 ml, en smakportion mangopuré (mellanmål 15.30)
  • 2Potatis, 1morot, 1palsternacka (istärningar), 60 ml ersättning, vatten (kvällsmat ca 18-19.00).
  • ev. ersättning innan han ska lägga sig. (Beror på när han äter kvällsmaten...)

Lunchen blev lite sen idag pga promenad. Han brukar äta vid 12 men då sov han så gott i vagnen.

Inga kommentarer: