söndag 22 februari 2009

Brödbak

Bröd!!

2 limpor
Tid: ca 2 ½ timme
Ugn: 175 grader

5 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
4 dl rågsikt
2 ½ dl rågkross
1 dl vetegroddar
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
(½ dl solroskärnor alternativt krossade hasselnötter)
(1dl russin)
1 liter filmjölk
2 dl mörksirap
1 msk smör
rågkross

Blanda alla torra ingredienser noga. Solroskärnor/hasselnötter/russin är valfritt, brödet blir lika gott utan. Rör därefter ner filmjölk och sirap, blanda väl till en lös och klibbig smet.

Smöra två 1½ liters avlånga brödformar. Strö rågkross i botten. Fördela smeten i formarna och grädda i nedre delen av ugnen i knappt två timmar. Obs! Täck brödet med aluminumfolie efter en stund i ugnen. Då bränns inte ytan.



Jag tycker:
Brödet blir super gott och det är verkligen jätte lätt att baka, annars hade jag inte gett mig in på det vecka efter vecka... (i ett litet kök och utan maskin).
Så här har jag gjort:
Jag har inte i vetegroddar, jag kör på 4-korns kross ist för rågkross och jag har i lite linfrö oxå. Brukar bara ta 1 dl sirap. Har testat både med och utan russin och hasselnötter. Blir supergott vilket som. Solroskärnor har jag haft i varje gång.

2 kommentarer:

Pia sa...

Tack detta receptet har jag väntat på.....

Unknown sa...

Hejhallå! Det går inte att maila dig :-( Ha en bra kväll!