tisdag 18 augusti 2009

Nya matrutiner


Nu är jag en stolt mamma. :)

Igår bestämde jag mig för att Albin ska äta samma mat som vi till kvällsmat. Färdig burkmat blir dyrt, framförallt nu när vår lille son har fått ökad aptit samtidigt som han växer och det skulle nog gå 1½ burk vid varje måltid. Nej, det får räcka med att han får burkmat till lunch och frukt på det så räcker det med en burk mat ett tag till iaf.

Hursomhelst....

Igår hade vi pyttipanna och stekt ägg och det åt han med god aptit. Han fick maten serverad på en egen tallrik med egen sked. Han var jätte duktig och åt det mesta själv, med händerna då såklart och inte med skeden. Skeden tog han upp ibland och sträckte till mig samtidigt som han gapade, "mamma mata mig" skrek det från hans söta ögon. :) Idag blev det köttfärslimpa med kokt potatis, kokta morötter och bönor och såklart lite brun sås till det. Han avancerade lite från måndagen och tog skeden och åt själv från den om jag fyllt den med mat till honom. Men såklart blev det mest med händerna, men han åt helt själv och det blev trots det inte så farligt mycket kladd, jag är imponerad!!!!

Albin 4 månader och får smaka gröt för första gången, nu har vi tagit ytterligare några steg i jakten på att äta själv....

De nya rutinerna innebär inte bara att han ska äta samma mat som oss. Det innebär oxå att han ska äta samtidigt som oss, och det är nog den största utmaningen för mig. Att ha maten klar kl. 18 när han ska äta. Den största utmaning för pappa är att vara hemma till kl. 18....

Vi kämpar på.... :)


5 kommentarer:

Unknown sa...

det är vår största utmaning oxå, att ha maten klar i tid!

Nemo har såna där skedar o gafflar som är lite krokiga, de verkar funka lite bättre än vanliga!

Faster Ulrika sa...

Det låter ju alldeles superbra!! Klart att killen ska äta mammas mat... Smakar ju bäst i alla lägen!!! Klart svårast blir ju tiden... Men vi håller tummarna =)

Unknown sa...

det är ett stort steg det där, att övergå till "vanlig" mat! Men visst är det skönt att kunna äta varm mat själv, när man inte behöver mata barn mer! :)

mirkajohanna sa...

Hejsan! Det är lite lurigt det här med maten minsann, men får man in rutinen så brukar det ju funka bra. Håller med om att det kan bli lite kostsamt med burkar, sen smakar de väl inte så värst kul heller egentligen..Så våran stora tjej äter våran mat nu och lilla Viola får äta burkmat ett tag till.

Vad roligt det var att få titta in i din blogg!

Anonym sa...

Härligt, roligt och utvecklingen framåt. FULL fart framåt t o m.